Followers


Penawar hati

Semai kebaikan ,tuai kesedaran

Kisah tauladan-Asiyah dan Masyitah 6:39 AM


Wahai sahabat-sahabatku yang dikasihi sekalian, hayatilah kisah ini agar menjadi pedoman dan panduan di dalam pelayaran kita menuju ke Syurganya.

Di Istana Firaun yang serba indah dan megah,tinggallah didalamnya dua orang wanita yang bernama Asiah dan Masyitah yang bekerja sebagai penyisir rambut puteri Firaun. Kedua-duanya adalah wanita yang beriman kepada Allah dan mengingkari Fir'aun yang mengaku sebagai tuhan.Walaupun Asiah hidup serba mewah dilimpahi harta dan boleh mendapat apa sahaja yang dikehendakinya, namun hatinya yang teguh terhadap Allah S.W.T mengatasi segala-galanya.Istana bagaikan neraka baginya kerana terpaksa hidup bersama mereka yang bergelumang dengan kekafiran dan kejahilan.
Walaupun Masyitah hanya seorang hamba suruhan.Namun,ketaatannya kepada Allah S.W.T begitu utuh sehinggakan Masyitah sanggup melihat anak-anaknya mati di hadapannya.

Ceritanya begini.Pada suatu hari, ketika Masyitah sedang menyisir rambut puteri Fir’aun, tanpa sengaja sikatnya terjatuh ke lantai. Secara spontan,Masyitah mengucap ”Bismillah" (Dengan Menyebut Nama Allah) sambil memungut sikatnya. Maka keimanannya yang selama ini ia tutup-tutupi akhirnya secara tak sengaja terucap juga kerana bibirnya yang sentiasa berzikir mengingati Allah.

Apabila Masyitah mengucapkan bismillah, maka puteri Fir’aun terkejut lalu bertanya, "Adakah Allah itu ayahku?" rupanya ia hanya tahu bahwa tuhan itu adalah Fir’aun yg mengaku sebagai tuhan. Maka Masyitah menjawab, "Allah adalah tuhanku,tuhan kamu dan tuhan ayah kamu," Puteri Fir'aun hairan kerana ada tuhan selain ayahnya. Lalu ia mengancam Masyitah, "Aku akan sampaikan hal ini kepada ayahku." Maka Masyitah tanpa gentar berkata, "Silakan"


Saat Masyitah menghadap Fir’aun, pertanyaan pertama yang diajukan kepadanya adalah : “Apa betul kau telah mengucapkan kata-kata penghinaan terhadapku, sebagaimana yang dikatakan oleh anakku. Dan siapakah Tuhan yang engkau sembah selama ini ?”

“Betul, Baginda Raja yang zalim.Tuhanku dan tuhanmu adalah Allah. Dan Tiada Tuhan selain Allah yang sesungguhnya menguasai segala alam dan isinya.”jawab Masyitah dengan berani.

Mendengar jawapan Masyitah, Fir’aun menjadi teramat marah, sehingga memerintahkan pengawalnya untuk memanaskan minyak di kuali yang besar. Dan saat minyak itu mendidih, pengawal kerajaan memanggil orang ramai untuk menyaksikan hukuman yang telah dijatuhkan pada Masyitah. Sekali lagi Masyitah dipanggil dan dipersilahkan untuk memilih : jika ingin selamat bersama anak-anaknya, Masyitah harus mengingkari Allah. Masyitah harus mengaku bahwa Fir’aun adalah Tuhan yang patut disembah. Jika Masyith tetap tidak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhannya, Masyitah akan dimasukkan ke dalam kuali,bersama anak-anaknya.

Masyitah tetap pada pendiriannya untuk beriman kepada Allah SWT. Masyitah kemudian membawa anak-anaknya menuju ke atas kuali tersebut. Anak yang pertama, kedua, ketiga dan seterusnya telah di lempar ke dalam kuali, dengan tegar Masyitah menyaksikan semua itu, hingga tibalah giliran anaknya yang masih bayi akan dilempar, menghadapi hal ini Masyitah merasa ragu. Namun karena kehendak Allah, maka anak yang masih kecil itu dapat berkata, “Wahai ibu bersabarlah engkau berada di atas kebenaran, sesungguhnya itu adalah sakit yang sedikit dan sebentar. Sesungguhnya azab akhirat lebih keras dan dahsyat." Maka demi memepertahankan keimanannya kepada Allah masuklah Masyitah dan anaknya ke dalam kuali yang mendidih.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah S.A.W berkata, "Tatkala saya diangkat naik ke langit lalu saya melewati bau yg semerbak, kemudian saya bertanya: " Bau apa ini yang wangi?" Maka jibril menjwab “Ini adalah wanita tukang sikat di istana Fir'aun dan anak-anaknya"

Kemudian dengan bongkak, Fir'aun memberitahukan kepada isterinya Asiah, wanita yang solehah, apa yang telah diperbuatnya kepada Masyitah dan anak-anaknya. Mendengar hal itu lalu, Asiyah berteriak dan berkata kepadanya, "Celaka engkau Fir’aun alangkah lancangnya engkau kepada Allah," Lalu Asiah bersyahadat menyatakan keimananya kepada Allah di hadapan Fir’aun, kemudian Fir'aun memanggil bala tenteranya dan memerintahkan agar isterinya diseksa
Lalu Asiah diseksa. Ketika seksaan semakin pedih, darah mengalir deras, Asiah menatap ke langit dan berkata sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di dalam ayat Al-Qur'an:

“Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Fir’aun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim.” (Q.S. At-Tahrim [66] : 11)

Lalu naiklah doanya membumbung tinggi dan menembus pintu-pintu langit didengar oleh Allah S.W.T Ibnu Katsir berkata dalam kitab tafsirnya "Lalu Allah singkapkan langit dan Allah memperlihatkan rumahnya di syurga," Hingga ketika siksa semakin keras dan azab semakin pedih maka Asiyah tersenyum sehingga Fir'aun menjadi semakin marah.Mengapa ia tersenyum? Kerana ia melihat rumahnya di syurga, setelah itu berhembuslah nafas Asiah yg terakhir.

1 comments:

SITI NAJAH BINTI MOHD PAUZI said...

nice article!!

Post a Comment

Dengarlah